Soluționarea
petițiilor

Ce sunt petițiile?

În această pagină poți consulta informații despre depunerea și soluționarea petițiilor cu privire la fondurile de investiții și portofoliile individuale de investiții administrate de S.A.I. Erste Asset Management S.A.(EAM).

Petiţia reprezintă cererea, reclamaţia sau sesizarea prin care se aduc la cunoştinţa S.A.I. Erste Asset Management S.A. fapte de natură a aduce atingere drepturilor sau intereselor petentului (clientului). Prin intermediul unei petiții, un petent sau împuterniciţii legali ai acestuia, care acţionează exclusiv în numele petentului şi care nu au un interes comercial propriu, îşi pot exprima nemulţumirea cu privire la serviciul şi activitatea de investiţii prestate de către EAM, la prestarea serviciului de administrare a fondurilor de investiții și a portofoliilor individuale de investiții sau la informaţiile furnizate de EAM în urma solicitărilor de informaţii primite de la petenţi.

Toate petiţiile primite de EAM sunt trate în mod egal, fără a se aduce atingere exercitării drepturilor investitorilor. Persoanele responsabile din cadrul EAM vor răspunde la fiecare petiţie primită folosind un limbaj simplu şi uşor de înţeles.

Petenţii au dreptul de a primi, fie la solicitarea expresă, fie cu ocazia înaintării unei petiţii, informaţii scrise privind procesul intern de soluţionare a petiţiilor.

Petentul reprezintă persoana fizică sau juridică, client/investitor al EAM, care depune o petiţie către EAM cu privire la serviciul și activitatea de investiţii prestate în baza OUG 32/2012 şi a Regulamentului A.S.F. nr. 9/2014.

În urma procesului de soluționare a petițiilor, petenții vor primi o rezoluție cu privire la petiția depusă astfel:

  • Petiţia soluţionată favorabil reprezintă petiţia în legătură cu care au fost dispuse măsuri pentru remedierea situaţiilor sesizate.
  • Petiţie soluţionată nefavorabil reprezintă petiţia în legătură cu care nu au fost dispuse niciun fel de măsuri (ca de exemplu, măsuri de remediere).

Cadrul general de transmitere și soluţionare a petiţiilor

Petiția trebuie formulată în scris şi poate fi depusă la sediul EAM sau la sediile unităților Distribuitorului (Banca Comercială Română S.A.), după caz, transmisă prin poştă sau poştă electronică ori prin sistem on-line (formular disponibil pe website-ul EAM).

Petiţiile scrise trebuie trimise astfel:

Petiţia trebuie să conţină cel puțin următoarele informaţii:

  • Informaţiile de identitate/ identificare a persoanei care formulează petiţia
  • Obiectul petiţiei (serviciul/ activitatea reclamată sau informaţiile furnizate)
  • Calitatea persoanei care formuleaza petitia (titular/ împuternicit)
  • Interesul în cauză al celui care formulează petiţia.

Din momentul primirii petiţiei, termenul de răspuns este de 30 de zile de la data înregistrării acesteia, indiferent dacă petiția este soluţionată favorabil sau nefavorabil. În situaţia în care aspectele sesizate prin petiţie necesită o cercetare mai amănunţită, petentul va fi informat cu privire la cauzele întârzierii/ stadiul de soluţionare a petiţiei, iar termenul final de răspuns nu poate depăşi cu mai mult de 15 zile termenul de 30 de zile de la înregistrare a petiţiei.

Petenţii se pot adresa EAM solicitând informaţii referitoare la stadiul de soluţionare a petiţiilor transmise. Datele de contact ale persoanelor responsabile în acest caz sunt:

În cazul soluţionării nefavorabile a petiţiei, EAM va informa petentul cu privire la dreptul acestuia de a se adresa organelor şi autorităţilor competente şi de a utiliza modalităţile de soluţionare pe cale amiabilă a litigiilor, prevăzute de dispoziţiile legale.

În condiţiile în care petentul nu primeşte un răspuns în termenul menţionat mai sus sau este nemulţumit de răspunsul primit, acesta are dreptul de a se adresa următoarelor autorităţi:

  • Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) - Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 15, Sector 5, cod poştal 050092, office@asfromania.ro;
  • Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) - Bucureşti, Bulevardul Aviatorilor nr. 72, Sector 1, office@anpc.ro.

Modalităţi de soluţionare pe cale amiabilă a litigiilor

Investitorii au la dispoziție următoarele modalități de soluționare pe cale amiabială a litigiilor:

  • Medierea reprezintă modalitatea de soluţionare alternativă a unui conflict, reglementat de dispoziţiile Legii nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator.
  • Arbitrajul reprezintă modalitatea de soluţionare alternativă a unui conflict, reglementat de dispoziţiile art. 541 şi urm ătoarele din Noul Cod de Procedură Civilă.

Entitatea de Soluţionare Alternativă a Litigiilor (SAL-FIN)

ASF a înfiinţat în 2016 SAL-FIN, o entitate de soluţionare alternativă a litigiilor în domeniul financiar non-bancar, care are competenţă, organizează şi administrează proceduri SAL prin care se propune sau se impune (după caz) o soluţie părţilor implicate.

Misiunea SAL-FIN este de a organiza soluţionarea extrajudiciara a litigiilor financiare non bancare în materie de consum, interne şi transfrontaliere, prin colaborarea cu experţi în domeniul financiar non bancar și al soluționării litigiilor pe căi alternative, în mod echilibrat, într-un termen rezonabil şi fără costuri pentru consumator, în funcţie de procedura aleasă de părţi, putând propune sau impune o variantă de soluţionare a litigiului. În cazul în care pentru soluționarea litigiului sunt necesare expertize tehnice, traduceri legalizate și  apostilate sau alte probe, costul acestora este suportat de partea din litigiu care le solicită.

Orice investitor are dreptul de a se adresa SAL-FIN, în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului ASF nr. 4/2016 privind organizarea şi funcţionarea Entităţii de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar non bancar, cu modificările și completările ulterioareşi a OG 38/2015 privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi.

Mai multe informaţii despre activitatea SAL-FIN și procedurile de soluționare de către SAL-FIN pot fi accesate aici.

Situația petițiilor înregistrate de S.A.I. Erste Asset Management S.A.

Suntem aici
pentru tine

 

Dacă ai întrebări sau ai
nevoie de asistență, nu ezita
să ne contactezi.

Te-ar mai putea interesa

Cine
suntem

 

 

 

 

 

 

 

Soluții de
investiții

 

 

 

 

 

 

 

Guvernanță
corporativă